Lid onder de Laampe

Het 4e lid onder de Lampe is geworden:


Albert Mulder

Voor het interview van deze trucker ging dit keer de rit naar ‘de Lichtmis’, nee niet naar het wegrestaurant, iets verderop, op steenworp afstand van het bekende wegrestaurant woont deze trucker.
We werden letterlijk door de hele familie Mulder ontvangen, ze waren blijkbaar allemaal erg benieuwd wat Albert nou stond te wachten.
Gezellig met het hele gezin Mulder aan tafel onder het genot van een bak koffie en later nog een kolde rakker, kwam dit verhaal tot stand.
Het ‘lid onder de lampe’ cadeautje werd uitvoerig getest door de jonge garde wat erbij zat.
We werden als bestuursleden herkend door de jongste knaap van het stel, het mannetje is 9 jaar en zei: hé dat zijn de mensen van de ‘Klapper piepn’.

We zeggen licht uut spotties aan, hier is “Lid onder de laampe” nummer 4:

Wie:  Albert Mulder

Leeftijd: 48 jaar

Burgerlijke staat: Heel lang getrouwd met Klaasje, hoe lang weten we niet meer……
Hun gezinnetje bestaat uit 7 personen,  5 kids, 2 meiden en 3 jongens.
Als alles goed mag gaan hopen Albert en Klaasje binnenkort Opa en Oma te worden!

Woonplaats: Zwolle (Lichtmis)

Opleiding: LTS mechanisatie techniek / metaal opleiding,  totaal geen link met het chauffeurs vak destijds. Na de schoolperiode is hij bij Hulsink in Nieuwleusen gaan werken, daar heeft Albert ca 8 à 9 jaar in het magazijn gezeten. Daar kwam de vraag of hij een ritje wilde doen met de vrachtwagen, in die tijd voor eigen kop, het chauffeursdiploma gehaald. Beetje bij beetje geproefd van het chauffeursleven.
Na de Hulsink- tijd is hij aan de slag gegaan bij Redder transport in Staphorst. Hier werk Albert tot op de dag van vandaag nog steeds. Eerst heeft hij 1,5 jaar op de groente kar gereden bij Redder, daarna de overstap naar stenen transport gemaakt. @ firma Redder: op 2 Maart 2022 werkt hij er 24 jaar! We nodigen ons zelf niet uit maar hier ff een tippie 😉

Werkzaam als: Chauffeur bij Redder Transport in Staphorst, rijdt voornamelijk stenen, dit al vele jaren. Hij rijdt meestal binnenlandse dagritten, soms ritjes België, dit zijn dan ook vaak dagritten.
Overnachten nu niet vaak meer, vroeger wel regelmatig.


Werkgebied en bedrijfsinfo: Redder Transport is een transportbedrijf met transportactiviteiten door heel Europa.
Het bedrijf vervoert met name stenen, tank, bulk, ADR, winkel distributie, stukgoed en post.
Het bedrijf telt ca 156 vrachtwagens en ruim 200 medewerkers.
Het is opgericht in 1955 door Klaas Redder en Hendrik Bloemert. In 2011 is het bedrijf overgenomen door Roelof Redder, Hilly Redder en Roelof Bloemert.
Deze 3 personen staan nog dagelijks aan het roer van Redder Transport in Staphorst.
De standplaats van de trucks is hoofdzakelijk Staphorst maar ook bij diverse opdrachtgevers in het land staan vrachtwagens geparkeerd.

Wat voor een vrachtwagen rij jezelf: Scania, ooit 1 keer op een mis paard gereden, merk zullen we maar niet noemen, maar er stond een ster op de gril!

Km stand: bijna 500.000

Bijzonderheden aan de auto: gewoon een super mooie auto, bin d’r wies mit!

Waar rij je graag naar toe? Limburg, Zeeland, dagritje Noorden van het land is ook mooi.
Ritje richting de Lichtmis naar m’n Klaasje toe blijft ook altijd leuk!
Mindere ritjes zijn o.a. ritje centrum Brussel enz.

Wat is je favoriete vrachtwagen om in te rijden? Er is voor Albert maar 1 merk! Scania!!!

Wat is het meest vreemde wat je ooit vervoerd hebt? Pfff dat is echt van alles, gebruikte stalroosters, stenen in allerlei soorten en balen hooi. Ook trekkers, maar dan wel voor mezelf!


Wat was je mooiste rit? Dat is elke dag, ik klaag niet, de ritten zijn altijd leuk, de ene keer leuker dan de andere keer, maar heel simpel er moet gewerkt worden! Het maakt me niet uit wat voor een rit ik krijg.

Wat is er leuk aan je beroep? Elke dag is anders, je komt overal, ik zou zo niet kunnen bedenken wat leuker is dan stenen transport.

Met welke collega chauffeur heb je de mooiste avonturen beleeft? Met collega chauffeur en naamgenoot Harm Mulder. Dit was een rit in de tijd dat wijzelf dachten het licht uit te moeten doen bij een chauffeurscafé. Dit bleek niet nodig, de bazin wou ons wel wegkijken, lang heeft ze niet zonder ons gezeten, een paar uur later zaten we weer binnen voor een stevig ontbijt.
Ook herinner ik mij een avontuur in Dronten waarbij ik samen met Harm was, hij had een paal geraakt en er lagen meer stenen op de grond dan op de trailer, ik heb toen eten opgehaald bij een snackbar, enorm veel schik gehad samen.
Ik reed toen nog op die truck met die ster op de voorkant, daarmee heb ik hem los getrokken.

Voor welke chauffeur(s) heb je veel respect? Voor mijzelf natuurlijk, hummmm en voor speciaal transport chauffeurs. Ik zou het zelf niet willen en kunnen om altijd onder begeleiding te rijden enz.

Bezoek je wel eens een chauffeurs café voor een lekkere uitsmijter zo ja welke? Jazeker wel, ik herinner me uit vroegere jaren Tante Mien in Kessel, de gehaktballen waren heerlijk daar.
We waren er soms zo vroeg op de ochtend dat ze de ballen nog koud had, de gehaktballen bedoel ik dan!

Hoe kijk je tegen de toekomst aan als het gaat om het chauffeurs vak? Het wordt er allemaal niet leuker op, ik maak me wel zorgen over de lonen in de toekomst, dat zal toch echt omhoog moeten.

Hoe lang ben je al lid van de vereniging?: ca 23 à 24 jaar, destijds direct lid geworden toen ik chauffeur werd.

Waarom ben je lid geworden?: Om de konvooitocht, deze gaat tot op de dag van vandaag letterlijk bij mij door de achtertuin, dat zag ik toen en dacht daar wil ook aan mee doen!

Toekomst visie voor de club:
Gaat prima zo.

Kenmerken van de vereniging?: Niet echt, prima zo.

Heb je tips wensen of ideeën omtrent onze vereniging?  Nee ik ben een tevreden lid.

Albert en familie bedankt voor jullie tijd aan de keukentafel, we wensen je vele veilige kilometers toe, tevens succes met je ‘opa-schap’ in de toekomst.

Groeten,

Bestuur CHV de Lichtmis

Het 3e lid onder de Lampe is geworden:

Reindert Russcher 

Toen we deze lid onder de laampe belden met het nieuws dat hij was uitgeloot was het antwoord: Maar ik bin helemoal gien chauffeur! 
We dachten oeps een illegaal lid, maar dit bleek toch niet helemaal het geval, de man in kwestie is wel degelijk chauffeur, maar misschien wel geen doorsnee chauffeur. 
De eerste afspraak moest uitgesteld worden vanwege het feit dat Reindert zojuist vader was geworden, nog gefeliciteerd bij deze. 
Toen we uiteindelijk toch een datum geprikt hadden voor dit interview mochten we op bezoek bij zijn bedrijf en werkgever Russcher kraanverhuur in Staphorst. 
Op een regenachtige zaterdag middag werden we in het kantoor ontvangen. Hierbij ontstond het volgende verhaal: 
 
We zeggen licht uut spotties aan, hier is “Lid onder de laampe” nummer 3: 

Wie:  Reindert Russcher 

Leeftijd: 32 

Burgerlijke staat: getrouwd met Geertje 
 
Kids: sinds kort vader geworden van dochter Veerle 

Woonplaats: Staphorst 

Opleiding: Metaal, later grond weg en waterbouw op Deltion in Zwolle, 1 jaar bij Kooiker gewerkt als stratenmaker, later bij pa in het bedrijf gekomen op mobiele kraan. 
Tussentijds ook nog als vrachtwagen wasser gewerkt bij Redder transport in Staphorst. 

Werkzaam als: kraanmachinist op grote rupskraan en klein beetje als chauffeur.
 
Werkgebied en uitleg van het bedrijf: Eigenlijk overal wel, maar we hebben klussen gehad in Amsterdam, Almere, Enschede, Groningen en in de regio Staphorst. 
Russcher kraanverhuur is een bedrijf dat de voornamelijk in de bouw en zware industrie wil ontzorgen van verschillende uitdagingen. 
Zo zijn we de laatste jaren ons meer gaan focussen om het complete pakket te kunnen aanbieden. 
Dit door het combineren van kraanverhuur, grondwerk, transport en rijplaten/ draglineschottenverhuur. 
Maar ook door het plaatsen van keerwanden en aanbrengen van erfverhardingen door middel van stelcon platen is een specialisme van ons. 
Voor meer info kijk op: www.russcherkraanverhuur.nl  
 
Wat voor een vrachtwagen rij jezelf: MAN 6 x 2 en Scania R 500 
 
Km stand: MAN hiele bulte. Scania nog vuule meer: 1,4 miljoen.
 
Bijzonderheden aan de auto: niet echt. 

Waar rij je graag naar toe? Naar het noorden van het land om dat het daar rustiger is. 

Wat is je favoriete vrachtwagen om in te rijden? Scania van collega Nico 

Wat is het meest vreemde wat je ooit vervoerd hebt? Zuigboot op een grote Broshuis dieplader onder begeleiding. 

 
Wat was je mooiste rit? Heb ik niet echt maar het mooiste aan mijn huidige baan is het organiseren en coördineren op locatie, grote bedrijfshal uitgraven en in goede banen lijden vind ik leuk om te doen. 
Echt een mooie rit is me niet bij gebleven maar wat me wel te binnen schiet is een grote bergingsklus een paar jaar geleden tussen Hasselt en Genemuiden, daar was een buitenlandse vrachtwagenchauffeur verkeerd gereden en met een volle combinatie opzij in de sloot gekanteld, opzich niet raar, maar de grootste uitdaging was om erbij te kunnen komen met het juiste materiaal. 
We hebben toen de sloot dicht gemaakt en draglineschotten aangevoerd, rijplaten, telekraan enz.
Later alles weer hersteld, sloot weer open gemaakt en wal netjes gemaakt enz. 
Dit alles was een hele uitdaging maar blijft mooi om op terug te kijken. 

Wat is er leuk aan je beroep? De rust en vrijheid in de cabine van de kraan, ik mag graag alleen werken. 
 
Met welke collega chauffeur heb je de mooiste avonturen beleeft? Met de collega’s van Hooikammer berging zijn het altijd avonturen, ze bellen niet vaak, maar als ze bellen is het raak! 

Voor welke chauffeur(s) heb je veel respect? Voor alle collega’s bij de Firma Russcher, deze mannen en vrouwen zijn allround inzetbaar, kunnen werkelijk alles. 

Bezoek je wel eens een chauffeurscafé voor een lekkere uitsmijter zo ja welke? Nee, hier kom ik met mijn werk niet. 

Hoe kijk je tegen de toekomst aan als het gaat om het chauffeurs vak? Pfff, er gaat wel wat veranderen, ben bang dat het naar eigen wens aankleden van de truck in de toekomst minder word. 
Ook het ultieme geluid zal veranderen, de komst van elektrische en waterstof zal zeker de boel veranderen. 
 

Hoe lang ben je al lid van de vereniging?: +/- 12 Jaar 

Waarom ben je lid geworden?: Destijds om de truckersdag 

Toekomst visie voor de club: Zo doorgaan en respect voor elkaar behouden 
 
Kenmerken van de vereniging?: Ondanks dat ik niet actief ben voor de vereniging weten jullie me toch te vinden, dat vind ik een kenmerk van de vereniging; niet stil zitten & toch doorgaan achter de schermen. 

Heb je tips wensen of ideeën omtrent onze vereniging?  Saamhorigheid is de kracht van de vereniging, deze zien te behouden met z’n allen.

Reindert bedankt voor je tijd, we wensen je veel veilige kilometers toe. 
 
Ook nog bedankt dat we op de zaterdag middag deel mochten nemen aan: “De Kraane nat maken” 
 
Groet bestuur Cv De Lichtmis

Het 2e lid onder de Lampe is geworden:  

Ricardo Van Der Linde 

Om dit interview te maken was een afspraak maken nog niet helemaal eenvoudig, deze chauffeur werkt wanneer een ander thuis is! 
Hij rijd meestal tijdens de nachtelijke uurtjes. 
Voor dit interview waren we te gast bij zijn werkgever Redder Transport in Staphorst 
Op een regenachtige zaterdag middag werden we zeer gast vrij in de kantine van Redder ontvangen. 


We zeggen licht uut spotties aan, hier is “Lid onder de laampe” nummer 2: 

Wie:  Ricardo Van Der Linde 

Leeftijd: 20 

Burgerlijke staat: vrijgezel woont thuis 

Woonplaats: Nijeveen 

Opleiding: Ik heb eerst voor veehouderij geleerd op Terra in Meppel. 
Als vervolg opleiding heb ik de chauffeurs opleiding gedaan op het Alfa college in Hoogeveen. 
Mijn vader had een rietdekkers bedrijf en deed er wat transport werk naast, dit was hoofdzakelijk eigen vervoer, we vervoerden voornamelijk riet en andere middelen wat er bij de bouw komt kijken. 
Zodoende mijn chauffeurs diploma en rijbewijzen gehaald en begonnen in de veevoedersector op de bulkauto. 
Voornamelijk was dat Benelux werk. 

Werkzaam als: Chauffeur bij Redder Transport in Staphorst, rijd voornamelijk ’s nachts post ritten en pendel ritten voor Brocacef. 
Meestal zijn de post ritten van depot naar depot maar ook via losse klanten en adressen. 
Af en toe gaan de nacht ritten ook van en naar België. 
Dit werk doe ik met veel plezier en het bedrijf bevalt me ook erg goed wat mij betreft hoop ik hier nog jaren te kunnen en mogen werken. 
Binnen het bedrijf zou ik mijn vaardigheden graag willen verbreden naar ADR tanktransport en stenen transport, deze takken van transport spreken me wel aan. 
 
Werkgebied en bedrijfsinfo: Redder Transport is een transportbedrijf met transportactiviteiten door heel Europa. 
Het bedrijf vervoerd met name: stenen, tank, bulk, adr, winkel distributie, stukgoed en post. 
Het bedrijf telt ca 156 vrachtwagens en ruim 200 medewerkers. 
Het is opgericht in 1959 door Klaas Redder en Hendrik Bloemert, in 2011 is het bedrijf overgenomen door Roelof Redder, Hilly Redder en Roelof Bloemert. 
Deze 3 personen staan nog dagelijks aan het roer van Redder Transport in Staphorst. 
De standplaats van de trucks is hoofdzakelijk Staphorst maar ook bij diverse opdrachtgevers in het land staan vrachtwagens geparkeerd. 
 
Wat voor een vrachtwagen rij jezelf: Mercedes Actros 
 
Km stand: 927.000 
 
Bijzonderheden aan de auto: Binnenzijde zelf aangekleed, achterwand zelf gemaakt, ik ben de 3e chauffeur op deze auto, bijna 1 miljoen op de teller maar rijd nog prima. 

Waar rij je graag naar toe? Op huus an 

Wat is je favoriete vrachtwagen om in te rijden? Lastig te zeggen, huidige Actros rijd ook goed maar nieuwe Scania ook wel, lastig om echt 1 merk uit te kiezen. 
Ben eigenlijk toch altijd wel een DAF man geweest en dit is ook terug te vinden in m’n huidige cabine, namelijk een klassiek 4 spaaks stuur aan de achterwand! 

Wat is het meest vreemde wat je ooit vervoerd hebt? Insectenvoer of wormen meel. 

 
Wat was je mooiste rit? Dat was toen ik nog op de bulk reed een rit naar Zuid Duitsland met veevoer, soort van visvoer naar klein dorpje tegen Zwitserse grens het plaatsje:  Epfendorf 

Wat is er leuk aan je beroep? Geen dag hetzelfde altijd afwisseling. 
 
Met welke collega chauffeur heb je de mooiste avonturen beleeft? Met Jakko Mulder, huidige post collega, we beleven samen de mooiste avonturen. 

Voor welke chauffeur(s) heb je veel respect? Speciaal transport chauffeurs, zoals oud klasgenoot Robert Hooiveld, hij rijdt bij V.d. Vlist met meest vreemde en grote machines. 
Dit soort truckers komen met de meest extreme afmetingen op de meest bijzonder plekken. 

Bezoek je wel eens een chauffeurs café voor een lekkere uitsmijter zo ja welke? De laatste keer was bij wegrestaurant de Raket in Rogat, maar eerlijk gezegd doe ik dit niet zo vaak aangezien ik hier meestal geen tijd voor heb i.v.m strakke tijdschema. hier mogen we onder normale omstandigheden niet teveel van afwijken.

Hoe kijk je tegen de toekomst aan als het gaat om het chauffeurs vak? 
Dat er wat gaat veranderen is zeker, hopelijk word niet alles elektrisch, misschien is waterstof een betere optie wat dichterbij de huidige trucks komt. 

Hoe lang ben je al lid van de vereniging?: 2 a 3 jaar 

Waarom ben je lid geworden?: Des tijds liep ik stage bij Kooiker in Staphorst, toen kwam er de truckers dag en ik wou graag mee met een vrachtwagen en ben toen lid geworden. 
 
Toekomst visie voor de club: niet echt, ga zo door 
 
Kenmerken van de vereniging?: Gewoon lekker gewoon, niet te vaak en niet teveel gewoon goed en laagdrempelig. 

Heb je tips wensen of ideeën omtrent onze vereniging?  Geen tips ga zo door 

Ricardo bedankt voor je tijd, we wensen je veel veilige kilometers toe. 
 
Groet bestuur Cv De Lichtmis 

Paul Bloemhof

Voor dit interview waren we te gast bij zijn bedrijf Grondverzetbedrijf Bloemhof in Staphorst

We werden zeer gastvrij ontvangen, door een eigen home made ontbijtkoek gebakken door moeders Bloemhof.

We zeggen licht uut & spotties an, hier is “Lid onder de Laampe”:

Wat is het meest vreemde wat je ooit vervoerd hebt: Hakselaar vervoerd met een totale hoogte van 5 meter.

Wat was je mooiste rit: vooral de 1e rit met onze eigen Scania, maar ook wel met een kameraad een rit naar het buitenland met als afloop een staande houding van de politie wat een beetje een domper was.

Wat is er leuk aan je beroep: Afwisseling, vrijheid & de wisselende werkomstandigheden.

Met welke collega chauffeur heb je de mooiste avonturen beleefd: met Harm Bloemert van ATS autotransport auto’s vervoeren naar buitenland, samen in een kleine cabine slapen en van de weg gehaald worden door de politie. Samen met Gerald van der Sluis bij van der Sluis transport allerlei bouwplaatsen bevoorraden of ritten naar het buitenland zoals een rit naar Engeland, een liedje op de radio aan staan van: ein zwei drei polizei, vervolgens in de spiegel kijken en ja daar reed de Engelse Polizei! Of met Lambert Tiemens ‘de flying dutchman’ ritten voor de Edah bij de firma Redder destijds. Een ieder die chauffeur was binnen de kennissen de kring van Lambert ging graag met hem mee op pad, hij kende werkelijk iedereen.

Voor welke chauffeur (s) heb je veel respect: Niet zozeer een persoon maar vooral de exceptionele transporten spreken me aan.

Bezoek je wel eens een chauffeurscafé voor een lekkere uitsmijter zo ja welke?: Mijn laatst heugende uitsmijter was bij de routiers in Nunspeet. Zo ongeveer samen met de gehaktballen actie bij de Lichtmis.

Hoe kijk je tegen de toekomst aan als het gaat om het chauffeursvak: De verandering zit er altijd in, tachografen bijvoorbeeld is een gewenning naar de digitale. Maar meest zorgelijke vind ik wel de alternatieve brandstoffen. Dat iedereen straks op een batterij zit is toch wel iets waar ik nog niet aan moet denken. De gebiedsverboden gaat naar mijns inziens allemaal te snel bijvoorbeeld: de euro 6 kort gezegd, lucht komt er schoner uit als er ingaat.

Paul bedankt voor je tijd, we wensen je veel veilige kilometers toe.

Groet bestuur Chv de Lichtmis!