Lid onder de Laampe

Het 7e lid onder de laampe is geworden:  

Arno Visch 

Normaal gesproken laten we de computer er één uit ons leden bestand kiezen, maar in dit geval vonden we als bestuur dat we het nu éénmalig anders moesten doen. 
Dit alles heeft ermee te maken dat er een lid van onze vereniging een wereldprestatie heeft neergezet op het truckstar festival in Assen. Arno Visch heeft namelijk daar de titel mooiste truck van Nederland binnen gesleept! 
Iets unieks voor Arno, en als je dan ook nog lid bent van onze vereniging, dat konden we niet zomaar voorbij laten gaan. 
Bij ons weten is deze titel nog nooit eerder behaald door een lid van onze vereniging. 
Zodoende een bijzonder lid onder de laampe dit keer!  
We zeggen licht uut spotties aan, hier is “Lid onder de laampe” nummer 7: 

Naam: Arno Visch 

Burgerlijke staat: ongehuwd 
 
Woonplaats: Doornspijk 

Werkzaam als: vrachtwagenchauffeur, eigen rijder, zelfstandig ondernemer. 
 
Geleerd voor: LTS en opleiding voor eigen transportondernemer, ooit in het loonwerk begonnen en uit eindelijk chauffeur geworden bij het loonbedrijf.  
 
Lid van de vereniging sinds: 2018 

Waarom lid? Destijds lid geworden voor deelname aan de truckersdag 

Met welke collega chauffeur heb je de mooiste avonturen beleeft? Met Johan Visch de oom van Arno daar heeft hij alles meegemaakt en veel van geleerd. 

Wat was je mooiste rit? De terug rit vanaf Truckstar Assen naar huis, ongelofelijk wat we toen allemaal meegemaakt hebben. 

 
Waar rij je graag naar toe? Niet naar een specifieke bestemming, het werk bevalt me gewoon goed wat ik nu doe, elke dag brengt een ritje mest wel weer wat anders. 

Wat is je favoriete vrachtwagen om in te rijden? Tja das niet moeilijk na deze overwinning! Scania natuurlijk en dan specifiek de 650 v8. 

Wat is het meest vreemde wat je ooit vervoerd hebt? Dat waren stacaravans naar Polen destijds voor het loonbedrijf waar hij toen werkte. 

Wat is er leuk aan je beroep? Zelfstandigheid, de vrijheid geen tijdsgebonden werk.  

Voor welke chauffeur(s) heb je veel respect? Distributie chauffeurs, wordt vaak onderschat maar met 30 adressen je hoofd nog koel houden en dat dag in dag uit, dat is best knap! 

Hoe kijk je tegen de toekomst aan als het gaat om het chauffeurs vak? Best positief, tuurlijk gaat het er wat veranderen met oog op alternatieve brandstoffen maar het vak is en blijft mooi vind ik. 

Heb je tips wensen of ideeën omtrent onze vereniging? Nou niet echt, wat we hebben op een andere show wel een soort van cruise night gezien, dit is misschien wel leuk voor jullie, hoeft niet exact hetzelfde maar zo’n soort idee voor de vrijdag avond zou een mooie aanvulling zijn. 
 
Mooiste truck van Nederland vragen: 

Dit waren onze standaardvragen voor een lid onder de laampe, maar aangezien we nu een iet wat andere Lid onder Laampe hebben als normaal hebben we Arno wat meer gevraagd over het hele gebeuren rondom de mooiste truck van Nederland. 
 
Wat is er gebeurt na de uitreiking van de titel mooiste truck van Nederland? 
 
Nou eerlijk gezegd heb ik niet in de gaten gehad wat het allemaal teweeg heeft gebracht, ik wist niet wat me overkwam, iedereen wou me spreken, media-aandacht, Telegraaf, Hart Van Nederland, Pow news, diverse nieuws sites, het was zoveel dat ik op een bepaald moment stop heb gezegd. 
(Dat je dan wel tijd vrijgemaakt hebt voor ons, om bij jou langs te mogen komen voor dit interview waarderen we enorm!) 
 
Had jezelf verwacht dat je een kans zou maken op de titel? 
 
Nee totaal niet, tuurlijk spookt het wel eens door je hoofd maar dan kijk je om je heen wat er staat en dan zie dat niveau wel heel erg hoog is, maar de unieke dingen van je eigen truck zie je op een gegeven moment niet meer doordat je er zoveel aan gewerkt hebt. 
Gewoon lastig in te schatten waar je staat op dat moment. 
 
Wanneer kreeg je de uitslag te horen? 
 
Nou echt pas voor de hoofdtribune zondag middag, achteraf gezien had ik het kunnen weten want ik kreeg een portofoon mee, had er nooit bij nagedacht, maar de eerste 3 krijgen dit blijkbaar, toen werden R Van Der Wijst en LAW Van Tol naar voren geroepen, toen dacht ik het is klaar is ben derde! 
Maar nee ik was eerste! Wat was dat een ontlading na maanden voorbereiding! 
 
Doe je nog een keer weer mee? 
 
Nou ik heb gezegd één keer en nooit weer! Je moet er veel voor opgeven, volgend jaar moet ik er sowieso weer staan dat is de afspraak, maar of ik nog ooit weer zo mee doe? Misschien als ik tweede was geworden dan wel om dan toch nog een keer voor het hoogst haalbare te gaan. 
 
 
Heb je deze truck zo gekocht of was hij zo? 

Ik heb de truck nieuw gekocht en hij was af fabriek zwart. De kleurstelling hebben we zelf bedacht. Marien een goede vriend van Arno heeft het ontwerp en stripping bedacht. Samen met Marien en nog ca 4 à 5 personen hebben we deze truck grotendeels in de vrije tijd helemaal verbouwd tot wat het nu is. 

Waarom heb je een Scania 650 gekocht?  
 
Nou de 650 was een heel bewuste keuze, het vermogen zijn we niet nodig maar als je er goed naar luistert klink de 650 gewoon het mooiste! 
Een laag dak is bewust gekozen omdat hij dan gelijk aan de hoogte van tankoplegger is. 
 
Leeftijd van de truck:  
 
Hij is 3 jaar oud en heeft nu 275.000 km gelopen, we rijden normaal gesproken rond de 100 à 110 duizend km per jaar. 
 
Wat doe je er dagelijks mee?  
 
We rijden 50% mest van de boeren naar mesthandels, daarnaast 50% industrie werk, daarbij moet je denken aan afvalwater naar de zuiveringen toe. 

Unieke details van de truck?  
 
Tankoplegger is van 2013 en daar zit de eerste lak nog op, dat maakt hem best uniek, alleen de onderkant de wielophanging is voor truckstar opnieuw gespoten. Daarnaast hebben we alles los gehad voor truckstar, alle boutjes, vetnippels, slangen enz. Alles is schoongemaakt en vervangen. 
 

Enkele details die wij als bezoeker aan de truck te zien kregen:  
 
– Alle inbuss boutjes van de contour verlichting met de tekst omhoog.  
– Alle schroefjes in de lampenkapjes in dezelfde stand.  
– Alle wielen op dezelfde manier op de naaf gezet zodat de tekst allemaal tegelijk recht staat. 
– Binnenzijde tankklepje gepoetst en mechanisme gepolijst. 
– Pedalen van koppeling en rem in kleur gedipt zonder enige vorm van slijtage! 
– Bedieningskast van een “mest” oplegger schoner als een gemiddelde woonkamer! 
– Schotel geen spatje vet aan de zijkant ondanks dat er mee gewerkt wordt! 
– Onderzijde chassis, assen, remdelen enz. werkelijk alles is gepoetst 
 
Echt een wereldprestatie met een geweldig team van liefhebbers en vrijwilligers, en dat je kunt onderscheiden door veel in eigenhuis te doen in dit grote truckshow geweld, dan nemen we echt het petje af voor jullie allemaal! 

Arno en je hele team nogmaals van harte gefeliciteerd met het behalen van de titel. 
Ook heel erg bedankt voor de gastvrije ontvangst die we kregen in Nunspeet, de avond was te kort en erg gezellig! 
We hopen jouw en je team weer te zien op één van onze evenementen. 
 
Veel gezonde en veilige kilometers toegewenst 
 
Groet bestuur Chv De Lichtmis 

De rit ging dit keer naar Nieuwleusen. De chauffeur in kwestie vervoerd dagelijks varkens en heet van de achternaam “Slager”, dat is een geruststellende naam voor de lading.😉 
 
Het zesde lid onder de laampe is geworden:  

Bert Slager 

We zeggen licht uut spotties aan, hier is “Lid onder de laampe”: 

Wie: Bert Slager 

Leeftijd: 37 jaar 

Burgerlijke staat: samenwonend met Lia.

Kids: 3 kinderen, de oudste is 13 en heet Jasper, nummer 2 heet Lars en is 10 en Milan is 8. 

Woonplaats: Nieuwleusen 

Geleerd voor: Bert is ooit begonnen op de bouwopleiding, hierna heeft hij bij Westerman Nieuwleusen destijds de chauffeursopleiding gedaan. Vervolgens is hij daarna bij Massier in Nieuwleusen gaan rijden en heeft hij in de winkel gewerkt. Na deze bedrijvigheid is Bert bij KBR Hellendoorn gekomen om varkens te rijden.  
Vanaf KBR is hij bij zijn huidige werkgever Henk Kosse terecht gekomen en daar zit hij nu al 14 jaar op de truck om dagelijks varkens te vervoeren.  
Henk Kosse heeft 2 auto’s: 1x combi en 1 trekker oplegger. 


 

Lid van de vereniging sinds: ongeveer 10 jaar. 

Waarom lid: destijds lid geworden voor de konvooitocht.

Toekomstvisie voor de club: gewoon zo doorgaan, zorgen dat het financieel wel goed te doen blijft.  

Kenmerken van de vereniging: geen ervaring met andere verenigingen. 

Met welke collega chauffeur heb je de mooiste avonturen beleefd: Met Marcel van Leussen heb ik ooit een mooie rit naar Polen gedaan, dit was wel een heel mooi ritje qua avontuur enz. 

Wat was je mooiste rit: Ik heb ooit een keer varkens gelost in Bosnië, wat altijd bij is gebleven waren de tekens op de borden, deze waren voor ons als Europeanen niet te lezen, dan moet je er maar uit zien te komen. 
Daarnaast heb ik meerdere mooie ritten gedaan naar Polen, Spanje en Italië.  

Waar rij je graag naar toe: Met een lach op huus an, maar eigenlijk overal naar toe, er is altijd wel iets moois te zien onderweg. 

Wat is je favoriete vrachtwagen om in te rijden: Eigenlijk niet echt een voorkeur, maar zo ik er nu over denk het liefst een Daf.  
 

Wat voor een vrachtwagen rij jezelf: Daf  XF

Bouwjaar 2018 

Km stand: 473.950 

Bijzonderheden aan deze auto: Geen gekkigheid, gewoon een mooie werktruck. 

Wat is het meest vreemde wat je ooit vervoerd hebt: Een vreemd varken! 

Wat is er leuk aan je beroep: De afwisseling, elke dag is anders.  

Voor welke chauffeur (s) heb je veel respect: voor bergers en voor collega veechauffeurs, het veetransport staat heel vaak negatief in het nieuws. Het zijn allemaal vakmensen en zijn dagelijks professioneel met hun beroep bezig, maar worden door al het negatieve nieuws vaak ondergewaardeerd. Daarom respect voor de veetruckers! 

Bezoek je wel eens een chauffeurscafé voor een lekkere uitsmijter zo ja welke?  Een heel enkele keer Mendel maar meestal is het café gewoon bij moeders de vrouw thuis. 

Hoe kijk je tegen de toekomst aan als het gaat om het chauffeurs vak: Het wordt er niet leuker op. Het vak is onderbetaald, willen ze de motivatie onder de jeugd erin houden dan moet beter gewaardeerd worden.  

Heb je tips wensen of ideeën omtrent onze vereniging: Contributie opschroeven zou wat mij betreft wel mogen, gezien wat jullie allemaal doen in de huidige tijd en voor welk bedrag, wat is nu 30 euro in het jaar.  

 
Bert bedankt voor je tijd, Lia bedankt voor de koffie en thee, wie weet komt het ooit nog eens uit: 
“ik rij 120 varkens naar Beiroet” . We wensen je veel veilige kilometers toe. 
 

Groet bestuur Chv Lichtmis 

Doordat we druk waren met de afgelopen Truckersdag stond de ‘Lid onder de Laampe’ even in de ijskast. Inmiddels hebben we de draad weer opgepakt en willen we jullie graag voorstellen aan ons volgende ‘Lid onder de Laampe’:

Samantha Kalter

Toen we dit lid onder de laampe belden met het nieuws dat zij was uitgeloot was het antwoord: Oké, met een soort van vraagteken, wat overkomt mij nu weer!? De afspraak werd gepland op het terrein van haar werkgever Yme Kamminga Transport in Meppel. Op een zaterdagmiddag werden we in het kantoor ontvangen hierbij ontstond het volgende verhaal:

We zeggen licht uut, spotties aan; hier is ‘Lid onder de Laampe’ nummer 5:

Lid onder de Laampe: Samantha Kalter

Leeftijd: 25 jaar

Burgerlijke staat: Samenwonend, met Kevin Oldejans

Kids: Nee

Woonplaats: Giethoorn

Werkzaam als: Chauffeuse in de distributie, dit hoofdzakelijk voor GLS.

Werkgebied en uitleg van het bedrijf: Yme is heel klein begonnen met een paar auto’s, inmiddels zijn we behoorlijk aan het groeien en hebben we in totaal inmiddels 36 auto’s. De meeste van de auto’s worden zowel overdag als ‘s nachts ingezet voor ritten. Wij hebben veel vast werk, maar ook zijn wij flexibel inzetbaar voor spoedritten. Het werkgebied is zowel nationaal als internationaal.

Opleiding gevolgd voor: Ik heb mijn opleiding voor beveiliger afgerond omdat ik toen graag bij de marechaussee wou, dit is niet gelukt en ik ben toen in een drukkerij gaan werken. Na meerdere faillissementen om mij heen en ook bij het bedrijf waar ik voor werkte, heb ik besloten om mijn vrachtwagenrijbewijs te gaan halen.

Lid van de vereniging sinds: 21 juni 2022

Waarom lid? Voor de Truckersdag Staphorst.

Wat voor een vrachtwagen rij jezelf?: MAN TGX trekker en oplegger

Km stand: Veel te veel… 614.000

Bijzonderheden aan de auto: Er zitten niet heel veel bijzonderheden aan. Toen de auto nog van een vaste chauffeur was werd die netjes bij gehouden. Daarna hebben er verschillende chauffeurs op gereden waardoor dit niet meer werd bij gehouden helaas. Ik ben sinds kort veranderd van standplaats waardoor ik ook mijn veel nieuwere en nettere auto helaas heb in moeten leveren.

Waar rij je graag naar toe? Naar huis… Nee gekheid, ik vind het heerlijk om gewoon overal binnendoor te toeren. Lekker over de boerenlandweggetjes, door de bossen en de dorpen. Zo zie je nog is een beetje van Nederland. Verre stukken rijden op de snelweg vind ik niks aan.

Wat is je favoriete vrachtwagen om in te rijden? Haha, heb alleen op MAN en Mercedes gereden. Als ik mocht kiezen dan toch MAN.

Wat is het meest vreemde wat je ooit vervoerd hebt? Ik vervoer van alles, van grote onderdelen tot kleine envelopjes. Dan is dat misschien wel het vreemde, dat jij voor een klein doosje of envelopje ergens naar toe gestuurd wordt.

Met welke collega chauffeur heb je de mooiste avonturen beleeft? Ik beleef geen avonturen met chauffeurs, meer onderweg en met de klanten, maar meeste contact heb ik met collega’s Bart en Martijn.

Wat was je mooiste rit? Niet echt een specifieke rit, ik rij alleen maar in Nederland dus niet echt hele bijzondere ‘mooie’ ritten.

Wat is er leuk aan je beroep? Dat zou mensen misschien verbazen maar toch wel de vrijheid. ‘s Ochtends ga je op pad met een stuk of 20 adressen er in en waar, wanneer en hoelang je pauze maakt dat maakt niks uit. Als je aan het einde van de dag het spul er maar uit hebt en je afhaal adressen hebt geladen. De enige dag is dat natuurlijk wel meer als de andere dag. En vooral het rijden overal. Soms verbaas ik mij er weer over dat het weer is gelukt om op bepaalde adressen te komen en weer weg te komen.

Voor welke chauffeur(s) heb je veel respect? Voor alle chauffeurs, maar als ik dan moet kiezen de LZV-chauffeurs. Ik vind het heel intens hoe hun zo een lengte zonder begeleiding overal naar toe rijden. En zeker omdat ze niet overal mogen en kunnen rijden maar je wel en zeker in deze tijd van het jaar wel veel te maken hebt met weg omleidingen.

Hoe kijk je tegen de toekomst aan als het gaat om het chauffeurs vak? Ik vind het een mooi beroep en ik hoop dat er in de toekomst wel meer jonge meiden dit gaan doen .

Heb je tips, wensen of ideeën omtrent onze vereniging? Mooi zo door gaan, misschien iets meer met social media doen, wat meer bekend maken wat jullie doen. Voor de rest prima.

Toekomst visie voor de club:
Blijven groeien en hopen op betere tijden i.v.m. stikstof wetgeving.


Bedankt voor je tijd Samantha en we wensen jouw als vrouw in het mannen wereldje veel succes en veilige kilometers toe.

Groet bestuur Chv De Lichtmis

Het 4e lid onder de Lampe is geworden:


Albert Mulder

Voor het interview van deze trucker ging dit keer de rit naar ‘de Lichtmis’, nee niet naar het wegrestaurant, iets verderop, op steenworp afstand van het bekende wegrestaurant woont deze trucker.
We werden letterlijk door de hele familie Mulder ontvangen, ze waren blijkbaar allemaal erg benieuwd wat Albert nou stond te wachten.
Gezellig met het hele gezin Mulder aan tafel onder het genot van een bak koffie en later nog een kolde rakker, kwam dit verhaal tot stand.
Het ‘lid onder de lampe’ cadeautje werd uitvoerig getest door de jonge garde wat erbij zat.
We werden als bestuursleden herkend door de jongste knaap van het stel, het mannetje is 9 jaar en zei: hé dat zijn de mensen van de ‘Klapper piepn’.

We zeggen licht uut spotties aan, hier is “Lid onder de laampe” nummer 4:

Wie:  Albert Mulder

Leeftijd: 48 jaar

Burgerlijke staat: Heel lang getrouwd met Klaasje, hoe lang weten we niet meer……
Hun gezinnetje bestaat uit 7 personen,  5 kids, 2 meiden en 3 jongens.
Als alles goed mag gaan hopen Albert en Klaasje binnenkort Opa en Oma te worden!

Woonplaats: Zwolle (Lichtmis)

Opleiding: LTS mechanisatie techniek / metaal opleiding,  totaal geen link met het chauffeurs vak destijds. Na de schoolperiode is hij bij Hulsink in Nieuwleusen gaan werken, daar heeft Albert ca 8 à 9 jaar in het magazijn gezeten. Daar kwam de vraag of hij een ritje wilde doen met de vrachtwagen, in die tijd voor eigen kop, het chauffeursdiploma gehaald. Beetje bij beetje geproefd van het chauffeursleven.
Na de Hulsink- tijd is hij aan de slag gegaan bij Redder transport in Staphorst. Hier werk Albert tot op de dag van vandaag nog steeds. Eerst heeft hij 1,5 jaar op de groente kar gereden bij Redder, daarna de overstap naar stenen transport gemaakt. @ firma Redder: op 2 Maart 2022 werkt hij er 24 jaar! We nodigen ons zelf niet uit maar hier ff een tippie 😉

Werkzaam als: Chauffeur bij Redder Transport in Staphorst, rijdt voornamelijk stenen, dit al vele jaren. Hij rijdt meestal binnenlandse dagritten, soms ritjes België, dit zijn dan ook vaak dagritten.
Overnachten nu niet vaak meer, vroeger wel regelmatig.


Werkgebied en bedrijfsinfo: Redder Transport is een transportbedrijf met transportactiviteiten door heel Europa.
Het bedrijf vervoert met name stenen, tank, bulk, ADR, winkel distributie, stukgoed en post.
Het bedrijf telt ca 156 vrachtwagens en ruim 200 medewerkers.
Het is opgericht in 1955 door Klaas Redder en Hendrik Bloemert. In 2011 is het bedrijf overgenomen door Roelof Redder, Hilly Redder en Roelof Bloemert.
Deze 3 personen staan nog dagelijks aan het roer van Redder Transport in Staphorst.
De standplaats van de trucks is hoofdzakelijk Staphorst maar ook bij diverse opdrachtgevers in het land staan vrachtwagens geparkeerd.

Wat voor een vrachtwagen rij jezelf: Scania, ooit 1 keer op een mis paard gereden, merk zullen we maar niet noemen, maar er stond een ster op de gril!

Km stand: bijna 500.000

Bijzonderheden aan de auto: gewoon een super mooie auto, bin d’r wies mit!

Waar rij je graag naar toe? Limburg, Zeeland, dagritje Noorden van het land is ook mooi.
Ritje richting de Lichtmis naar m’n Klaasje toe blijft ook altijd leuk!
Mindere ritjes zijn o.a. ritje centrum Brussel enz.

Wat is je favoriete vrachtwagen om in te rijden? Er is voor Albert maar 1 merk! Scania!!!

Wat is het meest vreemde wat je ooit vervoerd hebt? Pfff dat is echt van alles, gebruikte stalroosters, stenen in allerlei soorten en balen hooi. Ook trekkers, maar dan wel voor mezelf!


Wat was je mooiste rit? Dat is elke dag, ik klaag niet, de ritten zijn altijd leuk, de ene keer leuker dan de andere keer, maar heel simpel er moet gewerkt worden! Het maakt me niet uit wat voor een rit ik krijg.

Wat is er leuk aan je beroep? Elke dag is anders, je komt overal, ik zou zo niet kunnen bedenken wat leuker is dan stenen transport.

Met welke collega chauffeur heb je de mooiste avonturen beleeft? Met collega chauffeur en naamgenoot Harm Mulder. Dit was een rit in de tijd dat wijzelf dachten het licht uit te moeten doen bij een chauffeurscafé. Dit bleek niet nodig, de bazin wou ons wel wegkijken, lang heeft ze niet zonder ons gezeten, een paar uur later zaten we weer binnen voor een stevig ontbijt.
Ook herinner ik mij een avontuur in Dronten waarbij ik samen met Harm was, hij had een paal geraakt en er lagen meer stenen op de grond dan op de trailer, ik heb toen eten opgehaald bij een snackbar, enorm veel schik gehad samen.
Ik reed toen nog op die truck met die ster op de voorkant, daarmee heb ik hem los getrokken.

Voor welke chauffeur(s) heb je veel respect? Voor mijzelf natuurlijk, hummmm en voor speciaal transport chauffeurs. Ik zou het zelf niet willen en kunnen om altijd onder begeleiding te rijden enz.

Bezoek je wel eens een chauffeurs café voor een lekkere uitsmijter zo ja welke? Jazeker wel, ik herinner me uit vroegere jaren Tante Mien in Kessel, de gehaktballen waren heerlijk daar.
We waren er soms zo vroeg op de ochtend dat ze de ballen nog koud had, de gehaktballen bedoel ik dan!

Hoe kijk je tegen de toekomst aan als het gaat om het chauffeurs vak? Het wordt er allemaal niet leuker op, ik maak me wel zorgen over de lonen in de toekomst, dat zal toch echt omhoog moeten.

Hoe lang ben je al lid van de vereniging?: ca 23 à 24 jaar, destijds direct lid geworden toen ik chauffeur werd.

Waarom ben je lid geworden?: Om de konvooitocht, deze gaat tot op de dag van vandaag letterlijk bij mij door de achtertuin, dat zag ik toen en dacht daar wil ook aan mee doen!

Toekomst visie voor de club:
Gaat prima zo.

Kenmerken van de vereniging?: Niet echt, prima zo.

Heb je tips wensen of ideeën omtrent onze vereniging?  Nee ik ben een tevreden lid.

Albert en familie bedankt voor jullie tijd aan de keukentafel, we wensen je vele veilige kilometers toe, tevens succes met je ‘opa-schap’ in de toekomst.

Groeten,

Bestuur CHV de Lichtmis

Het 3e lid onder de Lampe is geworden:

Reindert Russcher 

Toen we deze lid onder de laampe belden met het nieuws dat hij was uitgeloot was het antwoord: Maar ik bin helemoal gien chauffeur! 
We dachten oeps een illegaal lid, maar dit bleek toch niet helemaal het geval, de man in kwestie is wel degelijk chauffeur, maar misschien wel geen doorsnee chauffeur. 
De eerste afspraak moest uitgesteld worden vanwege het feit dat Reindert zojuist vader was geworden, nog gefeliciteerd bij deze. 
Toen we uiteindelijk toch een datum geprikt hadden voor dit interview mochten we op bezoek bij zijn bedrijf en werkgever Russcher kraanverhuur in Staphorst. 
Op een regenachtige zaterdag middag werden we in het kantoor ontvangen. Hierbij ontstond het volgende verhaal: 
 
We zeggen licht uut spotties aan, hier is “Lid onder de laampe” nummer 3: 

Wie:  Reindert Russcher 

Leeftijd: 32 

Burgerlijke staat: getrouwd met Geertje 
 
Kids: sinds kort vader geworden van dochter Veerle 

Woonplaats: Staphorst 

Opleiding: Metaal, later grond weg en waterbouw op Deltion in Zwolle, 1 jaar bij Kooiker gewerkt als stratenmaker, later bij pa in het bedrijf gekomen op mobiele kraan. 
Tussentijds ook nog als vrachtwagen wasser gewerkt bij Redder transport in Staphorst. 

Werkzaam als: kraanmachinist op grote rupskraan en klein beetje als chauffeur.
 
Werkgebied en uitleg van het bedrijf: Eigenlijk overal wel, maar we hebben klussen gehad in Amsterdam, Almere, Enschede, Groningen en in de regio Staphorst. 
Russcher kraanverhuur is een bedrijf dat de voornamelijk in de bouw en zware industrie wil ontzorgen van verschillende uitdagingen. 
Zo zijn we de laatste jaren ons meer gaan focussen om het complete pakket te kunnen aanbieden. 
Dit door het combineren van kraanverhuur, grondwerk, transport en rijplaten/ draglineschottenverhuur. 
Maar ook door het plaatsen van keerwanden en aanbrengen van erfverhardingen door middel van stelcon platen is een specialisme van ons. 
Voor meer info kijk op: www.russcherkraanverhuur.nl  
 
Wat voor een vrachtwagen rij jezelf: MAN 6 x 2 en Scania R 500 
 
Km stand: MAN hiele bulte. Scania nog vuule meer: 1,4 miljoen.
 
Bijzonderheden aan de auto: niet echt. 

Waar rij je graag naar toe? Naar het noorden van het land om dat het daar rustiger is. 

Wat is je favoriete vrachtwagen om in te rijden? Scania van collega Nico 

Wat is het meest vreemde wat je ooit vervoerd hebt? Zuigboot op een grote Broshuis dieplader onder begeleiding. 

 
Wat was je mooiste rit? Heb ik niet echt maar het mooiste aan mijn huidige baan is het organiseren en coördineren op locatie, grote bedrijfshal uitgraven en in goede banen lijden vind ik leuk om te doen. 
Echt een mooie rit is me niet bij gebleven maar wat me wel te binnen schiet is een grote bergingsklus een paar jaar geleden tussen Hasselt en Genemuiden, daar was een buitenlandse vrachtwagenchauffeur verkeerd gereden en met een volle combinatie opzij in de sloot gekanteld, opzich niet raar, maar de grootste uitdaging was om erbij te kunnen komen met het juiste materiaal. 
We hebben toen de sloot dicht gemaakt en draglineschotten aangevoerd, rijplaten, telekraan enz.
Later alles weer hersteld, sloot weer open gemaakt en wal netjes gemaakt enz. 
Dit alles was een hele uitdaging maar blijft mooi om op terug te kijken. 

Wat is er leuk aan je beroep? De rust en vrijheid in de cabine van de kraan, ik mag graag alleen werken. 
 
Met welke collega chauffeur heb je de mooiste avonturen beleeft? Met de collega’s van Hooikammer berging zijn het altijd avonturen, ze bellen niet vaak, maar als ze bellen is het raak! 

Voor welke chauffeur(s) heb je veel respect? Voor alle collega’s bij de Firma Russcher, deze mannen en vrouwen zijn allround inzetbaar, kunnen werkelijk alles. 

Bezoek je wel eens een chauffeurscafé voor een lekkere uitsmijter zo ja welke? Nee, hier kom ik met mijn werk niet. 

Hoe kijk je tegen de toekomst aan als het gaat om het chauffeurs vak? Pfff, er gaat wel wat veranderen, ben bang dat het naar eigen wens aankleden van de truck in de toekomst minder word. 
Ook het ultieme geluid zal veranderen, de komst van elektrische en waterstof zal zeker de boel veranderen. 
 

Hoe lang ben je al lid van de vereniging?: +/- 12 Jaar 

Waarom ben je lid geworden?: Destijds om de truckersdag 

Toekomst visie voor de club: Zo doorgaan en respect voor elkaar behouden 
 
Kenmerken van de vereniging?: Ondanks dat ik niet actief ben voor de vereniging weten jullie me toch te vinden, dat vind ik een kenmerk van de vereniging; niet stil zitten & toch doorgaan achter de schermen. 

Heb je tips wensen of ideeën omtrent onze vereniging?  Saamhorigheid is de kracht van de vereniging, deze zien te behouden met z’n allen.

Reindert bedankt voor je tijd, we wensen je veel veilige kilometers toe. 
 
Ook nog bedankt dat we op de zaterdag middag deel mochten nemen aan: “De Kraane nat maken” 
 
Groet bestuur Cv De Lichtmis

Het 2e lid onder de Lampe is geworden:  

Ricardo Van Der Linde 

Om dit interview te maken was een afspraak maken nog niet helemaal eenvoudig, deze chauffeur werkt wanneer een ander thuis is! 
Hij rijd meestal tijdens de nachtelijke uurtjes. 
Voor dit interview waren we te gast bij zijn werkgever Redder Transport in Staphorst 
Op een regenachtige zaterdag middag werden we zeer gast vrij in de kantine van Redder ontvangen. 


We zeggen licht uut spotties aan, hier is “Lid onder de laampe” nummer 2: 

Wie:  Ricardo Van Der Linde 

Leeftijd: 20 

Burgerlijke staat: vrijgezel woont thuis 

Woonplaats: Nijeveen 

Opleiding: Ik heb eerst voor veehouderij geleerd op Terra in Meppel. 
Als vervolg opleiding heb ik de chauffeurs opleiding gedaan op het Alfa college in Hoogeveen. 
Mijn vader had een rietdekkers bedrijf en deed er wat transport werk naast, dit was hoofdzakelijk eigen vervoer, we vervoerden voornamelijk riet en andere middelen wat er bij de bouw komt kijken. 
Zodoende mijn chauffeurs diploma en rijbewijzen gehaald en begonnen in de veevoedersector op de bulkauto. 
Voornamelijk was dat Benelux werk. 

Werkzaam als: Chauffeur bij Redder Transport in Staphorst, rijd voornamelijk ’s nachts post ritten en pendel ritten voor Brocacef. 
Meestal zijn de post ritten van depot naar depot maar ook via losse klanten en adressen. 
Af en toe gaan de nacht ritten ook van en naar België. 
Dit werk doe ik met veel plezier en het bedrijf bevalt me ook erg goed wat mij betreft hoop ik hier nog jaren te kunnen en mogen werken. 
Binnen het bedrijf zou ik mijn vaardigheden graag willen verbreden naar ADR tanktransport en stenen transport, deze takken van transport spreken me wel aan. 
 
Werkgebied en bedrijfsinfo: Redder Transport is een transportbedrijf met transportactiviteiten door heel Europa. 
Het bedrijf vervoerd met name: stenen, tank, bulk, adr, winkel distributie, stukgoed en post. 
Het bedrijf telt ca 156 vrachtwagens en ruim 200 medewerkers. 
Het is opgericht in 1959 door Klaas Redder en Hendrik Bloemert, in 2011 is het bedrijf overgenomen door Roelof Redder, Hilly Redder en Roelof Bloemert. 
Deze 3 personen staan nog dagelijks aan het roer van Redder Transport in Staphorst. 
De standplaats van de trucks is hoofdzakelijk Staphorst maar ook bij diverse opdrachtgevers in het land staan vrachtwagens geparkeerd. 
 
Wat voor een vrachtwagen rij jezelf: Mercedes Actros 
 
Km stand: 927.000 
 
Bijzonderheden aan de auto: Binnenzijde zelf aangekleed, achterwand zelf gemaakt, ik ben de 3e chauffeur op deze auto, bijna 1 miljoen op de teller maar rijd nog prima. 

Waar rij je graag naar toe? Op huus an 

Wat is je favoriete vrachtwagen om in te rijden? Lastig te zeggen, huidige Actros rijd ook goed maar nieuwe Scania ook wel, lastig om echt 1 merk uit te kiezen. 
Ben eigenlijk toch altijd wel een DAF man geweest en dit is ook terug te vinden in m’n huidige cabine, namelijk een klassiek 4 spaaks stuur aan de achterwand! 

Wat is het meest vreemde wat je ooit vervoerd hebt? Insectenvoer of wormen meel. 

 
Wat was je mooiste rit? Dat was toen ik nog op de bulk reed een rit naar Zuid Duitsland met veevoer, soort van visvoer naar klein dorpje tegen Zwitserse grens het plaatsje:  Epfendorf 

Wat is er leuk aan je beroep? Geen dag hetzelfde altijd afwisseling. 
 
Met welke collega chauffeur heb je de mooiste avonturen beleeft? Met Jakko Mulder, huidige post collega, we beleven samen de mooiste avonturen. 

Voor welke chauffeur(s) heb je veel respect? Speciaal transport chauffeurs, zoals oud klasgenoot Robert Hooiveld, hij rijdt bij V.d. Vlist met meest vreemde en grote machines. 
Dit soort truckers komen met de meest extreme afmetingen op de meest bijzonder plekken. 

Bezoek je wel eens een chauffeurs café voor een lekkere uitsmijter zo ja welke? De laatste keer was bij wegrestaurant de Raket in Rogat, maar eerlijk gezegd doe ik dit niet zo vaak aangezien ik hier meestal geen tijd voor heb i.v.m strakke tijdschema. hier mogen we onder normale omstandigheden niet teveel van afwijken.

Hoe kijk je tegen de toekomst aan als het gaat om het chauffeurs vak? 
Dat er wat gaat veranderen is zeker, hopelijk word niet alles elektrisch, misschien is waterstof een betere optie wat dichterbij de huidige trucks komt. 

Hoe lang ben je al lid van de vereniging?: 2 a 3 jaar 

Waarom ben je lid geworden?: Des tijds liep ik stage bij Kooiker in Staphorst, toen kwam er de truckers dag en ik wou graag mee met een vrachtwagen en ben toen lid geworden. 
 
Toekomst visie voor de club: niet echt, ga zo door 
 
Kenmerken van de vereniging?: Gewoon lekker gewoon, niet te vaak en niet teveel gewoon goed en laagdrempelig. 

Heb je tips wensen of ideeën omtrent onze vereniging?  Geen tips ga zo door 

Ricardo bedankt voor je tijd, we wensen je veel veilige kilometers toe. 
 
Groet bestuur Cv De Lichtmis 

Paul Bloemhof

Voor dit interview waren we te gast bij zijn bedrijf Grondverzetbedrijf Bloemhof in Staphorst

We werden zeer gastvrij ontvangen, door een eigen home made ontbijtkoek gebakken door moeders Bloemhof.

We zeggen licht uut & spotties an, hier is “Lid onder de Laampe”:

Wat is het meest vreemde wat je ooit vervoerd hebt: Hakselaar vervoerd met een totale hoogte van 5 meter.

Wat was je mooiste rit: vooral de 1e rit met onze eigen Scania, maar ook wel met een kameraad een rit naar het buitenland met als afloop een staande houding van de politie wat een beetje een domper was.

Wat is er leuk aan je beroep: Afwisseling, vrijheid & de wisselende werkomstandigheden.

Met welke collega chauffeur heb je de mooiste avonturen beleefd: met Harm Bloemert van ATS autotransport auto’s vervoeren naar buitenland, samen in een kleine cabine slapen en van de weg gehaald worden door de politie. Samen met Gerald van der Sluis bij van der Sluis transport allerlei bouwplaatsen bevoorraden of ritten naar het buitenland zoals een rit naar Engeland, een liedje op de radio aan staan van: ein zwei drei polizei, vervolgens in de spiegel kijken en ja daar reed de Engelse Polizei! Of met Lambert Tiemens ‘de flying dutchman’ ritten voor de Edah bij de firma Redder destijds. Een ieder die chauffeur was binnen de kennissen de kring van Lambert ging graag met hem mee op pad, hij kende werkelijk iedereen.

Voor welke chauffeur (s) heb je veel respect: Niet zozeer een persoon maar vooral de exceptionele transporten spreken me aan.

Bezoek je wel eens een chauffeurscafé voor een lekkere uitsmijter zo ja welke?: Mijn laatst heugende uitsmijter was bij de routiers in Nunspeet. Zo ongeveer samen met de gehaktballen actie bij de Lichtmis.

Hoe kijk je tegen de toekomst aan als het gaat om het chauffeursvak: De verandering zit er altijd in, tachografen bijvoorbeeld is een gewenning naar de digitale. Maar meest zorgelijke vind ik wel de alternatieve brandstoffen. Dat iedereen straks op een batterij zit is toch wel iets waar ik nog niet aan moet denken. De gebiedsverboden gaat naar mijns inziens allemaal te snel bijvoorbeeld: de euro 6 kort gezegd, lucht komt er schoner uit als er ingaat.

Paul bedankt voor je tijd, we wensen je veel veilige kilometers toe.

Groet bestuur Chv de Lichtmis!