Lid onder de Laampe

Het 2e lid onder de Lampe is geworden:  

Ricardo Van Der Linde 

Om dit interview te maken was een afspraak maken nog niet helemaal eenvoudig, deze chauffeur werkt wanneer een ander thuis is! 
Hij rijd meestal tijdens de nachtelijke uurtjes. 
Voor dit interview waren we te gast bij zijn werkgever Redder Transport in Staphorst 
Op een regenachtige zaterdag middag werden we zeer gast vrij in de kantine van Redder ontvangen. 
We zeggen licht uut spotties aan, hier is “Lid onder de laampe” nummer 2: 

Wie:  Ricardo Van Der Linde 

Leeftijd: 20 

Burgerlijke staat: vrijgezel woont thuis 

Woonplaats: Nijeveen 

Opleiding: Ik heb eerst voor veehouderij geleerd op Terra in Meppel. 
Als vervolg opleiding heb ik de chauffeurs opleiding gedaan op het Alfa college in Hoogeveen. 
Mijn vader had een rietdekkers bedrijf en deed er wat transport werk naast, dit was hoofdzakelijk eigen vervoer, we vervoerden voornamelijk riet en andere middelen wat er bij de bouw komt kijken. 
Zodoende mijn chauffeurs diploma en rijbewijzen gehaald en begonnen in de veevoedersector op de bulkauto. 
Voornamelijk was dat Benelux werk. 

Werkzaam als: Chauffeur bij Redder Transport in Staphorst, rijd voornamelijk ’s nachts post ritten en pendel ritten voor Brocacef. 
Meestal zijn de post ritten van depot naar depot maar ook via losse klanten en adressen. 
Af en toe gaan de nacht ritten ook van en naar België. 
Dit werk doe ik met veel plezier en het bedrijf bevalt me ook erg goed wat mij betreft hoop ik hier nog jaren te kunnen en mogen werken. 
Binnen het bedrijf zou ik mijn vaardigheden graag willen verbreden naar ADR tanktransport en stenen transport, deze takken van transport spreken me wel aan. 
 
Werkgebied en bedrijfsinfo: Redder Transport is een transportbedrijf met transportactiviteiten door heel Europa. 
Het bedrijf vervoerd met name: stenen, tank, bulk, adr, winkel distributie, stukgoed en post. 
Het bedrijf telt ca 156 vrachtwagens en ruim 200 medewerkers. 
Het is opgericht in 1959 door Klaas Redder en Hendrik Bloemert, in 2011 is het bedrijf overgenomen door Roelof Redder, Hilly Redder en Roelof Bloemert. 
Deze 3 personen staan nog dagelijks aan het roer van Redder Transport in Staphorst. 
De standplaats van de trucks is hoofdzakelijk Staphorst maar ook bij diverse opdrachtgevers in het land staan vrachtwagens geparkeerd. 
 
Wat voor een vrachtwagen rij jezelf: Mercedes Actros 
 
Km stand: 927.000 
 
Bijzonderheden aan de auto: Binnenzijde zelf aangekleed, achterwand zelf gemaakt, ik ben de 3e chauffeur op deze auto, bijna 1 miljoen op de teller maar rijd nog prima. 

Waar rij je graag naar toe? Op huus an 

Wat is je favoriete vrachtwagen om in te rijden? Lastig te zeggen, huidige Actros rijd ook goed maar nieuwe Scania ook wel, lastig om echt 1 merk uit te kiezen. 
Ben eigenlijk toch altijd wel een DAF man geweest en dit is ook terug te vinden in m’n huidige cabine, namelijk een klassiek 4 spaaks stuur aan de achterwand! 

Wat is het meest vreemde wat je ooit vervoerd hebt? Insectenvoer of wormen meel. 

 
Wat was je mooiste rit? Dat was toen ik nog op de bulk reed een rit naar Zuid Duitsland met veevoer, soort van visvoer naar klein dorpje tegen Zwitserse grens het plaatsje:  Epfendorf 

Wat is er leuk aan je beroep? Geen dag hetzelfde altijd afwisseling. 
 
Met welke collega chauffeur heb je de mooiste avonturen beleeft? Met Jakko Mulder, huidige post collega, we beleven samen de mooiste avonturen. 

Voor welke chauffeur(s) heb je veel respect? Speciaal transport chauffeurs, zoals oud klasgenoot Robert Hooiveld, hij rijdt bij V.d. Vlist met meest vreemde en grote machines. 
Dit soort truckers komen met de meest extreme afmetingen op de meest bijzonder plekken. 

Bezoek je wel eens een chauffeurs café voor een lekkere uitsmijter zo ja welke? De laatste keer was bij wegrestaurant de Raket in Rogat, maar eerlijk gezegd doe ik dit niet zo vaak aangezien ik hier meestal geen tijd voor heb i.v.m strakke tijdschema. hier mogen we onder normale omstandigheden niet teveel van afwijken.

Hoe kijk je tegen de toekomst aan als het gaat om het chauffeurs vak? 
Dat er wat gaat veranderen is zeker, hopelijk word niet alles elektrisch, misschien is waterstof een betere optie wat dichterbij de huidige trucks komt. 

Hoe lang ben je al lid van de vereniging?: 2 a 3 jaar 

Waarom ben je lid geworden?: Des tijds liep ik stage bij Kooiker in Staphorst, toen kwam er de truckers dag en ik wou graag mee met een vrachtwagen en ben toen lid geworden. 
 
Toekomst visie voor de club: niet echt, ga zo door 
 
Kenmerken van de vereniging?: Gewoon lekker gewoon, niet te vaak en niet teveel gewoon goed en laagdrempelig. 

Heb je tips wensen of ideeën omtrent onze vereniging?  Geen tips ga zo door 

Ricardo bedankt voor je tijd, we wensen je veel veilige kilometers toe. 
 
Groet bestuur Cv De Lichtmis 

Paul Bloemhof

Voor dit interview waren we te gast bij zijn bedrijf Grondverzetbedrijf Bloemhof in Staphorst

We werden zeer gastvrij ontvangen, door een eigen home made ontbijtkoek gebakken door moeders Bloemhof.

We zeggen licht uut & spotties an, hier is “Lid onder de Laampe”:

Wat is het meest vreemde wat je ooit vervoerd hebt: Hakselaar vervoerd met een totale hoogte van 5 meter.

Wat was je mooiste rit: vooral de 1e rit met onze eigen Scania, maar ook wel met een kameraad een rit naar het buitenland met als afloop een staande houding van de politie wat een beetje een domper was.

Wat is er leuk aan je beroep: Afwisseling, vrijheid & de wisselende werkomstandigheden.

Met welke collega chauffeur heb je de mooiste avonturen beleefd: met Harm Bloemert van ATS autotransport auto’s vervoeren naar buitenland, samen in een kleine cabine slapen en van de weg gehaald worden door de politie. Samen met Gerald van der Sluis bij van der Sluis transport allerlei bouwplaatsen bevoorraden of ritten naar het buitenland zoals een rit naar Engeland, een liedje op de radio aan staan van: ein zwei drei polizei, vervolgens in de spiegel kijken en ja daar reed de Engelse Polizei! Of met Lambert Tiemens ‘de flying dutchman’ ritten voor de Edah bij de firma Redder destijds. Een ieder die chauffeur was binnen de kennissen de kring van Lambert ging graag met hem mee op pad, hij kende werkelijk iedereen.

Voor welke chauffeur (s) heb je veel respect: Niet zozeer een persoon maar vooral de exceptionele transporten spreken me aan.

Bezoek je wel eens een chauffeurscafé voor een lekkere uitsmijter zo ja welke?: Mijn laatst heugende uitsmijter was bij de routiers in Nunspeet. Zo ongeveer samen met de gehaktballen actie bij de Lichtmis.

Hoe kijk je tegen de toekomst aan als het gaat om het chauffeursvak: De verandering zit er altijd in, tachografen bijvoorbeeld is een gewenning naar de digitale. Maar meest zorgelijke vind ik wel de alternatieve brandstoffen. Dat iedereen straks op een batterij zit is toch wel iets waar ik nog niet aan moet denken. De gebiedsverboden gaat naar mijns inziens allemaal te snel bijvoorbeeld: de euro 6 kort gezegd, lucht komt er schoner uit als er ingaat.

Paul bedankt voor je tijd, we wensen je veel veilige kilometers toe.

Groet bestuur Chv de Lichtmis!