Historie

De Historie van ” Chauffeursvereniging de Lichtmis”.
 
 
De vereniging is opgericht in 1979,het is begonnen door dat men in die jaren veel behendigheidswedstrijden bezocht her en der in het land, zoals de wedstrijden in Moerdijk bij Kanters, Tilburg, Dongen, Gilze-Rijen, Rotterdam & Flakkee.
Op een gegeven moment zat er een hele ploeg truckers aan tafel bij Bertus Huisman, er werd toen gezegd.

“laten wij ook eens een wedstrijd organiseren hier op de Lichtmis”

 
De wedstrijd die kwam er, op 21 april 1979 werd de eerste wedstrijd verreden bij Truckstop de Lichtmis. Vaste klanten van het truckersrestaurant werden uitgenodigd om mee te doen, in die tijd was er ook net de opkomst van de 27 MC bak, via deze bakkies werden truckers opgeroepen om allemaal mee te doen aan de behendigheidswedstrijden bij truckstop “de Lichtmis”.
De wedstrijd werd een groot succes, ’s avonds werd er afgesloten met een gezellig feest met muziek erbij. De ploeg die de wedstrijden toen organiseerden bestond uit: Bertus Huisman, Gerrit Oostenbrink, Jan Bruinenberg, Lou Kuiper, Klaas Kuijer.
Deze allereerste wedstrijd werd gewonnen door Arie Stok. Toen deze wedstrijd een feit was werd er onderling gezegd waarom richten we geen vereniging op? Op 15 oktober 1979 werd “chauffeursvereniging de Lichtmis” opgericht, het eerste bestuur bestond uit:
 
Bertus Huisman, Lou Kuiper, Gerrit Oostenbrink, Jan Bruinenberg, Klaas Kuijer.
 
Als je een vereniging opricht moet je er wel een doel mee voor ogen hebben, het doel dat vereniging op gaf aan de kamer van koophandel in die tijd is het volgende:
 
“De vereniging heeft ten doel het bevorderen en in stand houden van een onderlinge band tussen de beroepschauffeurs zonder dat daarbij commercieel en/of politiek doel wordt nagestreefd.
Zij tracht dit doel te bereiken door het mede organiseren van chauffeurs behendigheidswedstrijden en kampioenschappen voor beroepschauffeurs, als mede het kweken en bevorderen van de belangstelling voor deze wedstrijden en kampioenschappen en het behartigen van de belangen van de leden onderling, één en ander in de ruimste zin”.
 
De eerste sponsor werd al snel gevonden dit was EZB uit Zwolle, dit bedrijf is tot op de dag van vandaag nog steeds een vaste sponsor van de vereniging, Mercedes Nijkerk en Good Year waren er ook vanaf het begin erbij, de laatst genoemde kwam mede door Gerrit Oostenbrink van de firma Oostenbrink banden uit Steenwijk, deze is overigens ook nog steeds vaste sponsor tot nu toe. 

In de beging jaren van 1979 tot 1989 werden er met name veel behendigheidswedstrijden georganiseerd, onder andere bij Truckstop de lichtmis & bij EZB Zwolle.
In die tijd had men ook minder last van regels en vergunningen, zo werd er een keer een stuntteam uitgenodigd, hup alles aan de kant, ruimte maken voor een motor die door een brandende stapel hout vliegt enz.

De stuntman had nog al een groot woord, hij durfde wel in een auto te stappen die door een kraan de lucht in gehesen werd en vervolgens een vrije val naar beneden te maken!
Maar dat deed hij niet voor niks: “hoeveel moet je hebben dan?” vroeg Bertus Huisman, 350 gulden werd er gezegd in die tijd was dat een behoorlijk bedrag de man dacht natuurlijk dat hebben ze er toch niet voor over! Bertus ging met de pet rond en in korte tijd had hij 350 gulden in de pet!
“Nou 350 gulden heb ik, zeg maar hoe laat wil je?” De man begon te stotteren, ja maar , “Niks geen gemaar, 350 gulden is 350 gulden”, oké dan maar. De man werd in de auto geknoopt en omhoog gehesen en maakte vervolgens een vrije val van 10 tallen meters naar beneden, een klap?? Geen veiligheid maatregelen of niks kon allemaal in die goeie ouwe tijd, hij had alleen wat last van de rug!!

Ook ging men toen veel naar andere wedstrijden toe om te helpen met jurywerkzaamheden of daar deel te nemen aan kampioenschappen. 

In die tijd bestond de vereniging uit zo’n 50tal leden, de meeste kwamen uit: Hardenberg, Beilen, Hasselt en geen leden uit Staphorst opvallend genoeg! Daar is in de loop der jaren veel in veranderd, nu worden er veel dingen vanuit omgeving Staphorst georganiseerd.

De proeven in de begin jaren werden veelal gemaakt door Gerrit Goldsteen, die was toen de materiaalman, daarna heeft het Ton van de Burg overgenomen en hij doet tegenwoordig nog veel van deze werkzaamheden.

In 1989 werd de eerste konvooitocht op touw gezet, men kwam op het idee om iets voor de medemens te organiseren, het idee was om met mensen die gehandicapt zijn een dagje uit te gaan.
Het bleek een groot succes te worden want tot op de dag van vandaag wordt de konvooitocht nog steeds georganiseerd, door de jaren heen hebben er vele konvooitochten plaats gevonden.

De vereniging groeide in de jaren negentig, er werd geprobeerd om wat meer te organiseren dan konvooitochten en behendigheidswedstrijden, zo kwam men in 1999 op het idee om een truckersdag in hartje Staphorst te organiseren.

Op het marktterrein in Staphorst werd een truckersdag georganiseerd waarbij een tiental trucks stonden opgesteld die mee deden aan de mooiste truck verkiezing, daarnaast waren er een paar kraampjes met miniaturen en andere trucker accessoires .
Er werd ook behendigheidswedstrijd georganiseerd, en voor de kids kwam er een skelterbaan.
Dit evenement is de laatste tien jaar behoorlijk gegroeid, het bleek een groot succes te zijn.
In 2004 werd er van het markt terrein in Staphorst over gestapt naar het evenementen terrein “de Tippe” in Staphorst. De vereniging bestond in dat jaar 25 jaar, en men wilde iets groots doen vandaar dat men uitweek naar “de Tippe”, dat bleek een hele goeie stap want de jaren erna werd er besloten om er een 2 jaarlijks evenement van te maken.
Het is nu 1 van de grootste evenementen van de vereniging samen met de konvooitocht.
Inmiddels bestaat de vereniging ruim 40 jaar en telt deze al ruim 400 leden.