De Historie van de " Chauffeurs vereniging de Lichtmis".
 
 
De vereniging is opgericht in 1979,het is begonnen door dat men in die jaren veel behendigheidswedstrijden bezocht her en der in het land,zoals de wedstrijden in
Moerdijk bij Kanters, Tilburg, Dongen, Gilze-Rijen, Rotterdam, Flakkee.
Op een gegeven moment zat er een hele ploeg truckers aan tafel bij Bertus Huisman,er werd toen gezegd.

"laten wij ook eens een wedstrijd organiseren hier op de Lichtmis"

 
De wedstrijd die kwam er,op 21 april 1979 werd de eerste wedstrijd verreden bij Truckstop de Lichtmis. Vaste klanten van het truckers restaurant werden uitgenodigd om mee te doen,in die tijd was er ook net de opkomst van de 27 MC bak, via deze bakkie's werden truckers opgeroepen om allemaal mee te doen aan de behendigheidswedstrijden bij truckstop "de Lichtmis".
De wedstrijd werd een groot succes, 's avonds werd er afgesloten met een gezellig feest met muziek erbij. De ploeg die de wedstrijden toen organiseerden bestond uit: Bertus Huisman, Gerrit Oostenbrink, Jan Bruinenberg, Lou Kuiper, Klaas Kuijer.
Deze aller eerste wedstrijd werd gewonnen door Arie Stok.

  

Toen deze wedstrijd een feit was werd er onderling gezegd waarom richten we geen vereniging op? Op 15 oktober 1979 werd "chauffeurs vereniging de Lichtmis" opgericht, het eerste bestuur bestond uit:
 
Bertus Huisman, Lou Kuiper, Gerrit Oostenbrink, Jan Bruinenberg, Klaas Kuijer.
 
Als je een vereniging opricht moet je er wel een doel mee voor ogen hebben,
het doel dat vereniging op gaf aan de kamer van koophandel in die tijd is het volgende:
 
“De vereniging heeft ten doel het bevorderen en in stand houden van een onderlinge band tussen de beroeps chauffeurs zonder dat daarbij commercieel en/of politiek doel wordt nagestreefd.
Zij tracht dit doel te bereiken door het mede organiseren van chauffeurs behendigheidswedstrijden en kampioenschappen voor beroepschauffeurs, als mede het kweken en bevorderen van de belangstelling voor deze wedstrijden en kampioenschappen en het behartigen van de belangen van de leden onderling,één en ander in de ruimste zin”.
 
De eerste sponsor werd al snel gevonden dit was EZB uit Zwolle,
dit bedrijf is tot op de dag van vandaag nog steeds een vaste sponsor van de vereniging,
Mercedes Nijkerk en Good Year waren er ook vanaf het begin erbij,
de laats genoemde Good Year kwam mede door Gerrit Oostenbrink van de firma Oostenbrink banden uit Steenwijk, deze is overigens ook nog steeds vaste sponsor tot nu toe. 

In de beging jaren van 1979 tot 1989 werden er met name veel behendigheidswedstrijden georganiseerd, onder andere bij Truckstop de lichtmis, EZB Zwolle.
In die tijd had men ook minder last van regels en vergunningen, zo werd er een keer een stunt team uitgenodigd, hup alles aan de kant ruimte maken voor een motor die door een brandende stapel hout vliegt enz.

De stunt man had nog al een groot woord, hij durfde wel in een auto te stappen die door een kraan de lucht in gehesen werd en vervolgens een vrije val naar beneden te maken!
Maar dat deed hij niet voor niks,"hoeveel moet je hebben dan?" vroeg Bertus Huisman, 350 gulden werd er gezegd in die tijd was dat een behoorlijk bedrag de man dacht natuurlijk dat hebben ze er toch niet voor over! Bertus ging met de pet rond en in korte tijd had hij 350 gulden in de pet!
"Nou 350 gulden heb ik, zeg maar hoe laat wil je?" De man begon te stotteren, ja maar , "Niks geen gemaar 350 gulden is 350 gulden", oké dan maar.
De man werd in de auto geknoopt en omhoog gehesen en maakte vervolgens een vrije val van 10 tallen meters naar beneden, een klap?? Geen veiligheids maatregelen of niks kon allemaal in die goeie ouwe tijd, hij had alleen wat last van de rug!!
 
Toen bij toeval er in Nederland een Amerikaans truck race team rond reed ter promotie, werd deze door de vereniging gestrikt voor een demo bij de lichtmis.
 

 
De firma van der Werf uit Meppel was altijd aanwezig met hun telescoop kranen, ze hijsen alles de lucht in waar maar een ketting omheen kon.


  

Ook ging men toen veel naar andere wedstrijden toe om te helpen met jury werkzaamheden of daar deel te nemen aan kampioenschappen. 

"met de caravan op pad door het land"   "deze foto is gemaakt bij kanters in Moerdijk"

 "voorste rij: Arno Sportel, Appie Bruggink, Gretha Kuiper, Geesje Oostra, Willem Oostra.``
  "achterste rij: Hennie Sportel, Rudy Eshuis, Roelie Beute, Hilco Beute, Bettina Eshuis, Ton van de Burg."

 

In die tijd bestond de vereniging uit zo'n 50 tal leden, de meeste kwamen uit , Hardenberg, Beilen, Hasselt geen leden uit Staphorst opvallend genoeg! Daar is in de loop der jaren veel in veranderd, nu worden er veel dingen vanuit omgeving Staphorst georganiseerd.

De proeven in de beging jaren werden veelal gemaakt door Gerrit Goldsteen die was toen de materiaal man, daarna heeft het Ton van de Burg overgenomen en hij doet tegenwoordig nog veel van deze werkzaamheden.

" Harm Uiterwijk in betere tijden " "optreden van Henk Wijngaard"  "Bertus Huisman in jongere jaren"

In 1989 werd de eerste convooitocht op touw gezet, men kwam op het idee om iets voor de mede mens te organiseren, het idee was om met mensen die gehandicapt zijn een dagje uit te gaan.
Het bleek een groot succes te worden want tot op de dag van vandaag wordt de convooitocht nog steeds georganiseerd, door de jaren heen hebben er vele convooitochten plaats gevonden,  
 
   1989  -  Dr. Itardschool                                            uit Zwolle
   1991  -  Trekschuit/Mackayschool                           uit Meppel
   1993  -  Dr. Itardschool/Elzenhoekschool                uit Zwolle/Ommen
   1995  -  Boslust                                                        uit Ommen
   1997  -  S.P.V.  kop van Overijssel                          uit Genemuiden 
                  (Stichting Philadelphia Voorziening)
   1999  -  Het Erf                                                         uit Meppel
   2001  -  de Twijn                                                      uit Zwolle
   2003  -  Mackayschool                                             uit Meppel
   2005  -  IJsselbolder                                                 uit Zwolle
   2007  -  ODC De Kameel                                         uit Zwolle
   2009 
 -  Boslust                                                        uit Ommen.
   2011  -  de Ambelt                                                    uit Steenwijk
   2013  -  Mackayschool en Reestoeverschool           uit Meppel
   2015  -  de Twijn                                                       uit Zwolle



De vereniging groeide in de jaren negentig,er werd geprobeerd om wat meer te organiseren dan convooi tochten en behendigheidswedstrijden, zo kwam men in 1999 op het idee om een truckersdag in hartje Staphorst te organiseren.

Op het markt terrein in Staphorst werd een truckers dag georganiseerd waarbij een tiental trucks stonden opgesteld die mee deden aan de mooiste truck verkiezing,daarnaast waren er een paar kraampjes met miniaturen en andere trucker accessoires .
Er werd ook behendigheidswedstrijd georganiseerd, en voor de kids kwam er een skelter baan.
Dit evenement is de laatste tien jaar behoorlijk gegroeid, het bleek een groot succes te zijn.
In 2004 werd er van het markt terrein in Staphorst over gestapt naar het evenementen terrein "de Tippe"in Staphorst. De vereniging bestond in dat jaar 25 jaar, en men wilde iets groots doen vandaar dat men uitweek naar"de Tippe", dat bleek een hele goeie stap want de jaren erna werd er besloten om er een 2 jaarlijks evenement van te maken.
Het is nu 1 van de grootste evenementen van de vereniging samen met de convooitocht.
Inmiddels bestaat de vereniging ruim 37 jaar en telt al bijna 375 leden.